close
تبلیغات در اینترنت
آداب نماز
راز نماز
www.Mirass.ir www.Mirass.ir
ترجمه وب سایت
العربیة   |   آذری   |   ترکی   |   English  |   French
درباره وبلاگ

خدایـا
از اینکه
بـا تـو
به طـور
مستقیـم
می توانم
ارتبـاط
برقـرار
کنــم
متشکرم
دعا
نماز, داروى نسيان و وسيله ذكر خداوند است. نـمـاز, رابـطه معنوى مخلوق با خالق است.

راز نماز


كد لوگوي وب سایت « راز نماز »

پروفایل مدير وبلاگ
ورود کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :
رمز عبو را فراموش کرده ام
خبرنامه


عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد



آداب نماز

 

هر امر را آدابی است که بدون آن آداب امر به تمام انجام نگیرد و ناقص باشد و چه امری بالاتر از اینکه باید در محضر رب العالمین زانوی ادب زد آن هم به آدابی کامل و شایسته!

 

قال الباقر - علیه السلام   شیعیان و پیروان خط على زیاد نماز مى گزارند، و زیاد تلاوت قرآن مى کنند. (صفات الشیعه ، ص 436).

 

 

مراقبت حدود و آداب نماز

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:علم الاسلام الصلاه فمن فرع لها قلبه و حافظ علیها بحدها و وقتها و سنتها فهو مؤ من ؛

نماز، پرچم اسلام است ، مؤمن واقعى کسى است که دل به آن دهد و مراقب حدود و آداب وقت آن باشد.

(کنزالعمال ، ج 7، حدیث 1887)

 

 

 

 

 

 

تربت امام حسین 7

قال الصادق - علیه السلام -:السجود على تربه الحسین - علیه السلام - یخرق الحجب السبع ؛

سجده بر تربت امام حسین (ع ) حجاب­های هفتگانه را مى­شکافد.

(بحارالانوار، ج 101، ص 135)

 

مسواک

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:لو لا ان اشق على امتى ، لامرتهم بالسواک مع کل صلوه ؛

اگر بر امت من سخت و دشوار نبود، هرآینه به آن ها دستور مى دادم که با هر نماز مسواک بزنند.

(میزان الحکمه ، ج 4، ص 597)

 

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:رکعتین بسواک ، احب الى الله - عز و جل - من سبعین رکعه بغیر سواک ؛

دو رکعت نماز با دندانهاى مسواک زده ، نزد خداوند از هفتاد رکعت نماز بدون مسواک بهتر است .

(سفینه البحار، ج 1، ص 675)

 

 

لباس نمازگزار

کان الحسن بن على - علیه السلام - اذا قام الى الصلوه لبس اجود ثیابه ، فقیل له یابن رسول الله تلبس اجود ثیابک ، فقال : ان الله جمیل یحب الجمال فاتحل لربى و هو یقول : ((خذوا زینتکم عند کل مسجد)) ؛

حضرت مجتبى (ع ) بهترین جامه هاى خود را در موقع نماز بر تن مى کرد.کسانى که از آن حضرت سبب این کار را پرسش کردند، در جواب فرمود: خداوند جمیل است و جمال و زیبایى را دوست دارد، به این جهت خود را در پیشگاه الهى زینت مى کنم ، خداوند امر فرموده که : ((با زینتهاى خود در مساجد حاضر شوید)).

(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 331)

 

عطر

قال الصادق - علیه السلام -:رکعتان یصلیها المتعطر، افضل من سبعین رکعه یصلیها غیر متعطر ؛

دو رکعت نماز با عطر، بهتر است از هفتاد رکعت نماز کسى که عطر نزده است .

(مکارم الاخلاق ، ص 42)

 

اذان و اقامه

قال على - علیه السلام -:من صلى باذان و اقامه صلى خلفه صف من الملئکه ، لایرى طرفاه و من صلى باقامه صلى خلفه ملک ؛

هرکس نمازش را با اذان و اقامه بخواند، صفى از فرشتگان پشت سر او به نماز مى ایستند که دو طرف آن صف دیده نمى شود و هر کس که نماز خود را با اقامه تنها بخواند، یک فرشته پشت سر او نماز مى گزارد.

 

قبله

قال الصادق - علیه السلام -:اذا استقبلت القبله فانس من الدنیا و ما فیها و الخلق و ما هم فیه و استفرغ قلبک عن کل شاغل یشغلک عن الله ؛

هنگامى که براى نماز به جانب قبله ایستادى ، دنیا و آن چه در آن است را فراموش کن و قلب خود را از هر گونه سرگرم کننده اى که تو را از خدا بازدارد، فارغ ساز.

(میزان الحکمه ، ج 5، ص 396)

 

وضو

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:امتى الغر المحجلون من اثار الوضوء یوم القیامه ؛

امت مرا روی سفیدانی باشد روز قیامت، از آثار وضوء که در دنیا گرفته باشد.

(شهاب الاخبار، ص 122)

 

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:من جدد وضوءه من غیر حدث جدد الله توبته من غیر استغفار ؛

هرکس وضویش را بدون اینکه باطل شود تجدید کند، خداوند توبه اش را بدون استغفار تجدید مى کند.

(محجه البیضاء، ج 1، ص 302)

 

قال الصادق - علیه السلام -:من توضا و تمندل کتبت له حسنه ، و من توضا و لم یتمندل حتى یجف وضوئه کتبت له ثلاثون حسنه ؛

کسى که وضو بگیرد و خود را با حوله خشک نماید، یک حسنه براى او نوشته مى شود، و هر که وضو بگیرد و خشک نکند، بلکه صبر نماید تا اعضاء وضو به خودى خود خشک شود، سى حسنه براى او نوشته مى شود.

(بحارالانوار، ج 80، ص 330)

 

نیت

قال الصادق - علیه السلام -:ان الله یحشر الناس على نیاتهم یوم القیامه ؛

خداوند در روز قیامت ، مردم را بر نیت‌هایشان محشور مى کند.

(بحارالانوار، ج 70، ص 209)

 

تکبیره الاحرام

قال الصادق - علیه السلام -:فاذا کبرت فاستصغر ما بین السموات العلى و الثرى دون کبریائه ؛

هرگاه تکبیره الاحرام گفتى ، همه چیز را از آن چه در آسمان و زمین است درمقابل خداى کبیر و متعال ، کوچک و ناچیز بشمار، مگر کبریایى و بزرگى خداوند متعال را.

(مصباح الشریعه ، ص 91)

 

 

قرائت

قال الحسین - علیه السلام -:من قرا ایه من کتاب الله - عز و جل - فى صلاته قائما یکتب له بکل حرف مائه حسنه ؛

کسى که آیه اى از قرآن را ایستاده در نماز خود بخواند، به هر حرفى صد حسنه براى او نوشته مى شود.

(الکافى ، ج 2، ص 447)

 

قلت لابى عبدالله - علیه السلام - الرجل یدخل فى الصلوه فیجود صلاته و یحسنها رجاء ان یستجر بعض من یراه الى هواه ؟قال : لیس هو من الریاء ؛

از امام صادق (ع ) پرسیدم اگر کسى نمازش را با قرائت زیبا و نیکو به جا آورد، به امید آن که حاضران که او را مى بینند مجذوب شده و راه او را در پیش گیرند (آیا به نمازش اشکال وارد مى شود؟) فرمود: این از مصادیق ریا نیست. (وسائل الشیعه ، ج 1، ص 56)

 

 

رکوع

قال الباقر - علیه السلام -:من اتم رکوعه لم یدخله وحشه القبر ؛

هر که رکوعش تمام و کامل باشد دچار وحشت قبر نمى شود.

(مواعظ العددیه ، ص 243)

 

قال الصادق - علیه السلام -:لایرکع عبدلله رکوعا على الحقیقه ، الا زینه الله تعالى بنور بهائه و اظله فى ضلال کبریائه و کساه کسوه اصفیائه ؛

هیچ بنده اى براى خدا به حقیقت رکوع نکند، مگر آن که خداوند تعالى او را به نور جمال خود بیاراید و در سایه کبریایى اش جاى دهد و جامه برگزیدگانش بپوشاند.

(مصباح الشریعه ، ص 14)

 

قال الصادق - علیه السلام -:و علیکم بطول الرکوع و السجود فان احدکم اذا طال الرکوع و السجود یهتف ابلیس من خلفه ، فقال یا ویلتاه !اطاعوا و عصیت و سجدوا و ابیت ؛

بر شما باد به طول رکوع و سجده ، که هرگاه یکى از شما رکوع و سجده اش طول بکشد شیطان به دنبال او فریاد مى زند: واى بر من ! او اطاعت کرد و من معصیت کردم او سجده کرد و من سر باز زدم .

(بحارالانوار، ج 78، ص 199، مواعظ العددیه ، ص 242)

 

سجده

قال على - علیه السلام -:لویعلم المصلى ما یغشاه من جلال الله ما سره ان یرفع راسه من السجود ؛

اگر نمازگزار بداند چه اندازه مشمول جلال الهى است ، هرگز راضى نمى شود که سر از سجده بردارد.

(بحارالانوار، ج 82، ص 207.میزان الحکمه ، ج 5، ص 379)

 

قال الصادق - علیه السلام -:ما خسر و الله من اتى بحقیقه السجود و لو کان فى العمر مره واحده ؛

به خدا قسم کسى که حق سجود را به جاى آورد و سجده حقیقى کند به هیج عنوانى زیان متوجه او نشود، گرچه در تمام مدت عمر چنین سجودى را یک بار به جاى آورد.

(بحارالانوار، ج 85، ص 136)

 

قال الصادق - علیه السلام -:لاتنظروا الى طول رکوع الرجل و سجوده ، فان ذلک شى ء اعتاده فلو ترکه استوحش لذلک و لکن انظروا الى صدق حدیثه و اداء امانته ؛

به رکوع و سجده هاى طولانى افراد نگاه نکنید، زیرا ممکن است به آن عادت کرده باشند و براى او یک امر عادى شده باشد ؛ و اگر آن را ترک کنند وحشت کنند، بلکه راستگویى و امانتدارى او رابنگر.

(تفسیر نورالثقلین ، ج 1، ص 496، اصول کافى ج 2، ص 105)

 

صلوات

قال الباقر - علیه السلام -:من قال فى رکوعه و سجوده و قیامه : ((اللهم صل على محمد و آل محمد)) کتب الله له ذلک بمثل الرکوع و السجود و القیام ؛

هرکسى در رکوع و سجود و قیام خود بگوید: ((اللهم صل على محمد و آل محمد)) خدا ثواب آن را مانند ثواب رکوع و سجود و قیام براى او مى نویسد.

(ثواب الاعمال ، ص 61)

 

قنوت

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:اطولکم قنوتا فى دار الدنیا اطولکم راحه یوم القیامه فى الموقف ؛

هر کسى از شما قنوتش در این دنیا طولانى تر باشد، در آخرت در موقف محشر راحتى او بیشتر خواهد بود.

(ثواب الاعمال ، ص 59)

تشهد

قال الصادق - علیه السلام -:التشهد، ثناء على الله تعالى ؛

تشهد، ستایش خداوند بلند مرتبه است .

(مصباح الشریعه ، باب هفتم )

 

تسبیحات اربعه

قال على - علیه السلام -:ان الانسان کان فى الصلوه فان جسده و ثیابه و کل شى ء حوله یسبح ؛

هنگامى که انسان مشغول نماز است ، و بدن و لباس و هرچه پیرامون اوست خدا را تسبیح مى گویند.

(بحارالانوار، ج 82، ص 213)

 

سلام

قال الصادق - علیه السلام -:معنى السلام فى کل صلوه ، الامان ، اى من ادى امر الله و سنه نبیه - صلى الله علیه و آله - خاشعا منه قلبه فله الامان من بلاء الدنیا و برائه من عذاب الاخره ؛

معنى «سلام» در پایان نماز، امان است ، یعنى هر کس که امر خدا و سنت پیامبرش را با خشوع قلب به جاى آورد، از بلاى دنیا در امان ، و از عذاب آخرت بر کنار است .

(مصباح الشریعه ، باب سلام)

 

 

تعقیبات نماز

 

دعا

قال رسول الله - صلى الله علیه و آله -:التعقیب بعد صلوه الفجر ابلغ فى طلب الرزق

دعاى پس از نماز صبح براى جلب رزق مؤ ثرتر است .(بحارالانوار، ج 85، س 326، مستدرک الوسایل ، ج 1، ص 336)

 

قال على - علیه السلام -من جلس فى مصلاه ثانیا رجلیه یذکر الله - تبارک الله و تعالى - وکل الله - عزوجل - به ملکا یقول : ازدد شرفا تکتب لک الحسنات و تمحى عنک السیئات و تبنى لک الدرجات حتى ینصرف

کسى که درجایگاه نمازش بنشیند، و به ذکر خداى تعالى و به تعقیبات بپردازد خداوند فرشته اى را بر او ماءمور و موکل مى گرداند که به وى مى گوید: اى نمازگزارى که مشغول به دعا هستى ، به شرف و کرامت و فضیلت خود بیفزا (یعنى بیشتر و زیادتر دعا کن ) که از براى تو حسنات ثبت مى گردد و سیئات و بدیهایت محو و نابود مى شود و درجات براى تو افزون مى گردد و این گفتگو ادامه دارد تا وقتى که او از دعا و تعقیباتش فارغ شود (دعائم الاسلام ، ج 1 ص 165).

 

قال الصادق - علیه السلام -:ان الله - عزوجل - فرض علیکم الصلوات الخمس فى افضل الساعات فعلیکم بالدعاء فى ادبار الصلوات

همانا خداوند نمازهاى پنجگانه را در بهترین ساعتها بر شما واجب کرد، بنابراین بعد از نمازها دعا کنید(بحارالانوار، ج 85، ص 320)

 

قال الصادق - علیه السلام -من صلى صلوه و عقب الى اخرى فهو ضیف الله و حق على الله ان یکرم ضیفه

هر که نماز فریضه کند و بعد از آن تعقیب بخواند تا نماز دیگر (یعنى به خواندن دعاهایى که بعد از نماز باید خواند و قرائت قرآن و غیره مشغول گردد تا وقت نماز دیگر) پس آن بنده مهمان خدا مى باشد و حق است بر خداى - عزوجل - اینکه اکرام کند مهمان خود را. (بحارالانوار، ج 85 ص 322).

 

قال الصادق - علیه السلام -الجلوس بعد صلاه الغداه فى التعقیب و الدعاء حتى تطلع الشمس ابلغ فى طلب الرزق من الضرب فى الارض

هرکس بعد از نماز صبح براى تعقیب و دعا تا طلوع خورشید بنشیند، بهتر از در نوردیدن زمین ، روزى راجلب مى کند. (وسائل الشیعه ، ج 4، ص 10 35).

 

قال الصادق - علیه السلام -یستجاب الدعاء فى اربعه مواطن : فى الوتر و بعد الفجر و بعد الظهر و بعدالمغرب

دعا در چهار وقت به اجابت مى رسد: 1 - در نماز وتر 2 - پس از نماز صبح 3 - بعد از نماز ظهر 4 - پس از مغرب (بحارالانوار، 85، ص 324 روضه المتقین ، ج 12 ص 38).

 

قال الصادق - علیه السلام -ان الله - عزوجل - فرض علیکم الصلوات فى احب الاوقات الیه فاسئلوا الله حوائجکم عقیب فرائضکم

به درستى که خداوند نمازهاى واجب را در محبوبترین اوقات واجب کرد، پس حاجات خود را بعد از نمازهایتان بخواهید.(بحارالانوار، ج 85 ص 324)

 

قال الصادق - علیه السلام -الدعاء بعد الفریضه افضل من الصلوه تنفلا

دعاى بعد از نماز واجب ، از به جا آوردن نماز نافله برتر است .(من لایحضره الفقیه ، ج 1 ص 962)

دعا در حال دل شکستن

 

قال الصادق - علیه السلام -اذ رق احدکم فلیدع فان القلب لایرق حتى یخلص

وقتى دل شما شکست دعا کنید، زیرا دل تا خالص نگردد نمى شکند. (بحارالانوار، ج 93، ص 345)

 

صلوات

قال الصادق - علیه السلام -کل دعاء یدعى الله - عزوجل - به محجوب عن السماء حتى یصلى على محمد و آل محمد

هر دعایى که خدا با آن خوانده شود، پوشیده است ، بالا نمى رود و به هدف اجابت نمى رسد مگر این که صلوات بر محمد و آل محمد (ع ) همراه باآن باشد (اصول کافى ، - ج 2، ص 493)

 

تسبیح حضرت صدیقه3

قال الصادق - علیه السلام -تسبیح فاطمه الزهراء - علیهاالسلام - فى کل یوم فى دبر کل صلاه احب الى من صلاه الف رکعه فى کل یوم :

تسبیح حضرت زهرا3 در هر روز در تعقیب هر فریضه نزد من محبوب تر است از به جا آوردن هزار رکعت نماز در هر روز (ثواب الاعمال ، ص 166)

 

قال الصادق - علیه السلام -فى تسبیح فاطمه - علیها السلام - تبداء بالتکبیر اربعا و ثلاثین ، ثم التحمید ثلاثا و ثلاثین ثم التسبیح ثلاثا و ثلاثین

در تسبیح فاطمه3 باتکبیر (الله اکبر) شروع کرده و سى و چهار مرتبه بگوى ، پس از آن سى و سه بار تحمید (الحمدلله) و سپس سى و سه مرتبه تسبیح (سبحان الله). (وسائل الشیعه ، ج 4 ص 1025 ج 2، فروع کافى ، کتاب الصلاه ، ص 342).

 

انتظار بعد نماز

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:انتظار الصلوه بعد الصلوه کنز من کنوز الجنه ؛

انتظار کشیدن از نماز تا نماز دیگر، گنجى است از گنجهاى بهشت. (جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 78)

 

 

نمازهای مستحب:

 

حدیث قدسى :ما تقرب العبد الى بشى ء افضل مما افترضت علیه ، و ان العبد لیتقرب الى بالنوافل حتى احبه

بهترین چیزى که بنده را به من نزدیک نزدیک مى کند، فرایضى است که بر او واجب گرانیده ام و بنده با به جاى آوردن نافله به قدرى به من نزدیک مى شودکه او را دوست دارم . (اصول کافى ، ج 1، ص 352).

 

قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -یا اباذر! ایما رجل تطوع فى کل یوم و لیله اثنتى عشره رکعه سوى المکتوبه کان له حقا واجبا بیت فى الجنه

اى ابوذر! هر مردى که در شبانه روز - غیر از نمازهاى واجب - دوازده رکعت نماز بگزارد خداوند خانه اى در بهشت به او خواهد داد.(مکارم الاخلاق ، ص 461).

 

قال الحسن بن على - علیه السلام -اذا اضرت النوافل بالفریضه فارفضوها

هرگاه نمازهاى مستحبى به نمازهاى واجب ضرر رسانید، آنها را ترک کنید. (تحف العقول ، ص 267).

قال موسى بن جعفر - علیه السلام - نمازهاى مستحبى هر مؤ منى را به خداوند متعال نزدیک مى نماید. (تحف العقول ، ص 297).

 

قال الباقر - علیه السلام -ان العبد لیرفع له من صلاته نصفها و ثلثها و ربعها و خمسها فما یرفع له الا ما قبل علیها بقلبه و انما امروا بالنوافل لیتم لهم مانقصوا من الفریضه

نمازى که بنده به جا مى آورد، گاهى نصف و گاهى یک سوم و گاهى چهارم و گاهى یک پنجم آن بالا برده مى شود، زیرا بالا برده نمى شود مگر آن نمازى که با توجه و حضور قلب باشد، مردم مأمور به انجام نمازهاى مستحب شده اند تا نقص نمازهاى واجب آنان توسط مستحباب جبران شود. (بحارالانوار، ج 87، ص 28).

 

قال الصادق - علیه السلام - ان القلب یحیى و یموت فاذا حى فادبه بالتطوع ، و اذا مات فاقصره على الفرائض

همانا، قلب انسان مى میرد و زنده مى شود، پس وقتى که قلب زنده (و با نشاط) است او را به اعمال (نماز) مستحبى وادار کن و زمانیکه قلب مرده است ، به واجبات اکتفا کن . (مستدرک الوسائل ، ج 1 ص 177).

 

منبع:www.salat.irib.ir




نوع مطلب : آداب نماز، 
برچسب ها : آداب نماز،

امتیاز : :: نتیجه : 4 امتیاز توسط 4 نفر مجموع امتیاز : 8
تعداد بازدید مطلب : 77


نظرسنجی
سلام : به نظر شما کدام موضوع در این وب سایت بیشتر مطرح شود ؟









آمار سایت
  • کل مطالب ارسالی : 15
  • کل نظرات ارسالی : 3
  • تعداد کل کاربران : 0
  • بازدید امروز : 32
  • بازدید دیروز : 1
  • بازدید هفته : 36
  • بازدید این ماه : 55
  • بازدید سال : 588
  • بازدید کل : 5,048
امکانات جانبی



راز نماز


كد لوگوي وب سایت « راز نماز »


یاوران نماز


تذهیب وقف
آیه امروز از کلام الله مجید
  تذهیب وقف